Yaz ayları ile birlikte özellikle sebze ve meyvede fiyatların düşmesi beklenirken, sofraya gelene kadar fiyatlar katlanarak artıyor.

Tarladan çıkan ürünlerde makas giderek açılıyor. Ürünlerin market yolculuğunda fiyat farkı giderek yükseliyor. Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, temmuzda üretici ve market arasında en fazla fiyat farkının havuçta görüldüğünü bildirdi.

TARLADAN HALE, HALDEN MARKETE FİYAT KATLANIYOR

Bayraktar, açıklamasında, temmuzda üreticiyle market arasında oluşan fiyat farklarına ve kuru soğan, domates ve kuru kayısıda yaşanan sorunlarla üreticilerin beklentilerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Ekoltv.com.tr 2024 08 01T112910.302

HAVUÇTA ÜRETİCİ MARKET MAKASI YÜZDE 420 OLDU

Üretici ve market arasındaki fiyat farkını değerlendiren Bayraktar, "Temmuzda üretici ve market arasındaki fiyat farkı en fazla yüzde 420,5 ile havuçta görüldü. Havuçtaki fiyat farkını yüzde 333,9 ile limon, yüzde 328,6 ile elma, yüzde 313,9 ile kuru incir takip etti. Temmuz ayında fiyatı en fazla artan ürün markette limon, üreticide yumurta olurken, fiyatı en fazla düşen ürün ise hem markette hem de üreticide karpuz oldu." değerlendirmesinde bulundu.

FİYATI EN ÇOK ARTAN ÜRÜN LİMON OLDU

Bayraktar, temmuzda markette 37 ürünün 13'ünde fiyat artışı, 24'ünde fiyat azalışı olduğuna işaret ederek, "Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 36,2 ile limon oldu. Limondaki fiyat artışını yüzde 32,9 ile elma, yüzde 13,9 ile yumurta, yüzde 12, 6 ile maydanoz takip etti. Markette fiyatı en fazla azalan ürün ise yüzde 42,4 ile karpuz oldu. Karpuzdaki fiyat düşüşünü yüzde 27,8 ile patates, yüzde 25,5 ile Antep fıstığı, yüzde 21,2 ile kabak izledi." ifadelerini kullandı.

Ekoltv.com.tr 2024 08 01T113138.194

KARPUZ DÜŞTÜ, YUMURTA YİNE YÜKSELDİ

Temmuzda üreticide 29 ürünün 7'sinde fiyat artışı olurken 13'ünde fiyat düşüşü görüldüğüne dikkati çeken Bayraktar, 9 üründe ise fiyat değişimi olmadığını aktardı.

Bayraktar, üreticide en çok fiyat düşüşünün yüzde 48,4 ile karpuzda görüldüğünü belirterek, en çok fiyat artışının ise yüzde 25,5 ile yumurtada görüldüğünün altını çizdi.

AŞIRI SICAKLAR ÜRÜNLERDE KAYIPLARA NEDEN OLUYOR

Aşırı sıcakların tarım ürünlerinde hasara ve verimde kayıplara neden olduğuna işaret eden Bayraktar, yeşil soğan, marul, yeşil fasulye ve maydanozda yaşanan fiyat artışının arzdaki azalmadan kaynaklandığını ifade etti.

Ekoltv.com.tr 2024 08 01T113347.679

KURU SOĞAN FİYATI DEĞİŞMEDİ

Bayraktar, rekolte yüksekliği, hızlı hasadın arzda artışa neden olması dolayısıyla kuru soğan fiyatının düştüğüne dikkati çekerek, şunları kaydetti:

"Geçen sene temmuzda 6 lira 50 kuruş olan kuru soğan fiyatı enflasyon ve girdi fiyatlarındaki artışa rağmen yüzde 6 azaldı. Halen ortalama 6 lira seviyesinde olan soğan fiyatları, Polatlı'da 5 liraya kadar geriledi. Kuru soğanda bu yılki verim yüksekliği ve erkenci çeşitlerin ihracata uygun olmayışı nedeniyle piyasadaki arz fazlası fiyatların gerilemesine neden oluyor. Üreticilerimiz maliyetin altına düşen fiyatlarla ürünlerini satmak zorunda kalıyor."

Thumbs B C 713Dea9318D29487Bcdeab4871448Ddf

“TMO DEVREYE GİRMELİ”

Domateste de arz artışının fiyatları düşürdüğünü belirten Bayraktar, fiyatların düşmesinin bir diğer sebebinin de üreticilerin salça fabrikalarıyla yaşadığı sıkıntılar olduğunu vurguladı.

Bayraktar, kayısıda da fiyatların düştüğüne işaret ederek, Toprak Mahsulleri Ofisinin devreye girerek alım yapması ve piyasada dengeyi sağlaması gerektiğini bildirdi.