Hurda ve yaşı büyük araçların trafikten çekilmesini sağlayacak hurda teşviki düzenlemesini içeren kanun teklifi TBMM’ye sunuldu. Zaman zaman gündeme gelen ve ilk kez 2003 yılında uygulanan hurda teşviki ile belli bir yaşın üzerindeki araçlar trafikten çekilirken, yeni araç satışları da artmıştı. 2010-2011 yılları arasında da uygulanan hurda teşviki ilerleyen yıllarda farklı şekillerde hayata geçirildi. 2024 yılı sona ererken yeniden TBMM’ye sunulan hurda teşviki yasası araç sahiplerinde heyecana neden oldu…
HURDA TEŞVİKİ ÇIKACAK MI, NE ZAMAN ÇIKAR?
Milliyetçi Hareket Partisi Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir tarafından Özel Tüketim Vergisi kanununda değişiklik yapılmasına ilişkin verilen kanun teklifinde hurda teşviki de yer aldı.
Araç sahiplerini heyecanlandıran düzenlemenin TBMM’den geçip geçmeyeceği ya da ne zaman geçeceğine dair henüz net bir bilgi bulunmuyor.
Konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça haberimizde yer alacaktır.
KAÇ YILLIK ARAÇLAR HURDA TEŞVİKİ ALACAK?
25 yaş ve üstü araçların yenilenerek ekonomiye kazandırılması amaçlanan teklifte, aracını dönüşüme verenlere bir defalığa mahsus olmak üzere Türkiye'de üretilmiş olmak kaydıyla alacakları yeni araçlar için Özel Tüketim Vergisi'nden muaf tutulması talep edildi.
Teklifte, ithalatın azaltılması, akaryakıt israfının önüne geçilmesi ve çevre kirliliğinin önlenmesi gerekçe olarak gösterilirken, "TÜİK verilerine göre 2023 yılı sonu itibarıyla Türkiye'de trafiğe kayıtlı araç sayısı 28 milyon 740 bin 492 adet olarak açıklanmış, bu sayı 2024 yılının Ağustos ayında 30 milyonu aşmıştır. Yine TÜİK' göre Türkiye'de trafiğe kaydı bulunan araçların yaş ortalaması ise 14,5 olarak hesaplanmıştır. Araç sayısının yüzde 25'Iik kısmı ise 21 yaşından büyük taşıtlardan oluşmaktadır.
Yaşı büyük araçlar, tamir, bakım masrafları açısından külfet oluştururken diğer yandan trafikte de mal ve can kaybına sebep olacak şekilde tehlike arz edebilmektedirler. Ayrıca hem çevreye hem de ekonomiye zarar vermektedirler. Bu anlamda 25 yaşından büyük araçların geri dönüşüme verilmesi, ekonomik, çevre kirliliği, ulaşım güvenliği açısından ehemmiyet arz etmektedir." ifadelerine yer verildi.
ÖTV KALDIRILIRSA FİYATLAR NE KADAR DÜŞER
Otomobillerde ÖTV oranı yüzde 45’ten başlayarak yüzde 220’ye kadar çıkıyor. Aracın fiyatı ve ÖTV’nin toplamına bir de yüzde 20 KDV eklendikten sonra otomobilin satış fiyatı ortaya çıkıyor. Örneğin Skoda’nın en ucuz modeli olan Fabia Premium 1.0 TSI bugün itibariyle 1 milyon 360 bin 400 TL’ye satılıyor. Aslında aracın net fiyatı 626 bin 924 TL. Bu fiyata yüzde 80 diliminden 501 bin 539 TL ÖTV ve yüzde 20’den 225 bin 692 TL KDV ekleniyor.
Eğer kanun teklifi kabul edilirse, hurda aracını geri dönüşüme veren bir kişi bu araca 501 bin 539 TL ÖTV ödemeyeceği gibi, net fiyat üzerinden yüzde 20 KDV ödeyeceği için o da 125 bin 384 TL’ye düşecek. Yani 1 milyon 360 bin 400 TL’lik Skoda’nın fiyatı 752 bin 308 TL’ye düşecek. Yani otomobilde 608 bin 92 TL’lik bir indirim olmuş olacak.