Instagram'a getirilen erişim sınırlaması, sosyal medya üzerinden ticaret yapanları etkiledi. Instagram aylık 2 milyardan fazla aktif kullanıcısıyla Facebook ve YouTube'un arından dünya genelinde en fazla kullanılan platform konumunda bulunuyor.

Türkiye ise 57,1 milyon kullanıcısıyla dünyada en fazla instagram kullanan beşinci ülke konumunda yer alıyor.

ERİŞİM ENGELİNİN INSTAGRAM’A FATURASI AĞIR OLACAK

Türkiye'de platforma erişimin BTK kararı ile engellenmesine ilişkin Meta'ya çıkabilecek fatura da konuşuluyor.

CNBC-e'nin haberine göre Truelist'in hesaplamalarına göre Instagram, her bir kullanıcı başına global bazda 7.91 dolarlık bir gelir elde ediyor. Bunun tamamı elbette kâr değil. Fakat operasyonel gelir anlamında toplam 57 milyon kullanıcının kullandığı Instagram için operasyonun durması yaklaşık olarak yıllık 451 milyon dolarlık bir gelir kaybı anlamını taşıyor. Bu da her bir gün için yaklaşık 1.2 milyon dolarlık bir kayba denk düşüyor.

Yine Meta'nın yıllık bilançosunda hem Facebook hem de Instagram'ın toplam gelirinin toplam kullanıcı sayısı (2 milyar kullanıcı) üzerinden elde ettiği reklam gelir 38.7 milyar dolar seviyesinde. Buradan hesapla Meta'nın resmen açıkladığı kullanıcı başına reklam geliri 10.10 dolara denk düşüyor. Buradan bir hesap yapıldığında ise Türkiye'deki 57 milyon kullanıcı üzerinde 576 milyon dolarlık yıllık bir reklam geliri rakamına ulaşılıyor ki bu da günlük 1.6 milyon dolarlık operasyon üzerinde etkili olabileceği anlamına geleceği düşünülüyor.

KISITLAMANIN GÜNLÜK FATURASI 1,9 MİLYAR LİRA

Kararın ardından platformun erişime kapatılmasının e-ticareti ne yönde etkileyeceği de tartışma konusu oldu. İHA'ya konuşan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi, Türkiye’de toplam e-ticaretin içindeki yüzde 10’luk kısmın sosyal medyada gerçekleştirildiğini belirterek, erişim kısıtlaması sonrasında oluşturulan influencer trafiğiyle birlikte günlük 1,9 milyar liralık bir e-ticaret hacminin etkilenebileceğini vurguladı.

INSTAGRAM’DAN PARA KAZANANLAR YENİ ARAYIŞLARA GİREBİLİR

Türkiye'deki kullanıcıların sosyal medya platformlarında geçirdiği süreler düşünüldüğünde bu yasağın çok uzun süre devam etmemesi, Instagram yönetiminin bu sorunun çözülmesi için hızlı bir aksiyona gireceği öngörülüyor ancak yasağın devam etme ihtimaline karşın buradan para kazananların yeni arayışlara gitmesi de ihtimaller arasında bulunuyor.

“BAŞKA PLATFORMLARA KAYAR”

Ekmekçi, “Toplam e-ticaretin içindeki yüzde 10’luk kısım sosyal medyada yapılıyor. Günde 930 milyon TL’ye denk geliyor. Platformlara trafik oluşturan influencerlarla birlikte 1,9 milyar liralık bir hacim etkilenebilir. Birebir yok olmaz ama başka zamana veya başka bir platforma kayar” dedi.