Kira sözleşmelerinde yeni bir döneme girildi. Kira fiyatlarının yükselmesiyle artan ev sahibi-kiracı anlaşmazlıkları, mahkemelerde yoğunluğa sebep oldu. Bununla birlikte harekete geçen Hazine ve Maliye Bakanlığı, davaları azaltmak ve kayıt dışılığı önlemek amacıyla yeni bir çalışma başlattı. Çalışmanın sona ermesiyle kira sözleşmelerinde bir devir kapandı. Hayata geçirilen yeni uygulamayla, kira sözleşmeleri e-Devlet kapısına taşındı. Böylece ev sahipleri ve kiracılar, kira sözleşmelerini kağıt üzerinden değil e-devlet üzerinden yapacak. Peki e-Devlet'te kira sözleşmesi nasıl yapılır? Ev sahibi ve kiracı için kira sözleşme formu nasıl oluşturulur? İşte detaylar...
E-DEVLET KİRA SÖZLEŞMESİ NASIL YAPILIR?
E-Devlet'te kira sözleşmesi hizmeti hayata geçirilmesiyle vatandaşlar, kira sözleşmelerinin nasıl yapılacağını araştırıyor. Kira sözleşmesi yapabilmek için öncelikle ev sahipleri ve kiracılar, e-Devlet üzerinden "Kira Sözleşmeleri İşlemleri" uygulamasını seçecek. Ve burada açılan ekrandaki "İki Aşamalı Giriş Yap" seçeneğiyle talep oluşturacak.
KİRA SÖZLEŞMESİ İŞLEMLERİ EKRANI İÇİN TIKLAYIN
İLK AŞAMA FAALİYETE GEÇİRİLDİ
Uygulamadan ilk aşamada, 18 yaş üzerinde olan e-Devlet kullanıcıları faydalanabiliyor. Yaş sınırı haricinde herhangi bir şart bulunmuyor.
EV SAHİPLERİ HAZIRLIYOR, KİRACILAR ONAYLIYOR
Hizmetin ilk kısmında, taşınmaz sahibi gerçek kişiler tarafından e-Devlet Kapısı "Kira Sözleşmesi İşlemleri" üzerinden hazırlanan sözleşme, kiracı tarafından yine e-Devlet Kapısı üzerinden onaylanması şeklinde ilerleniyor. Ayrıca 10 hissedara kadar sahipliği olan taşınmazlar da bu hizmetten kiraya verilebiliyor.
"BARKODLU BELGE" OLUŞTURULUYOR
Hizmet üzerinden oluşturulan kira sözleşmeleri için zaman damgalı "barkodlu belge" oluşturularak, e-Devlet Kapısı üzerinden belge doğrulama işlemi yapılabiliyor.
İKİNCİ AŞAMA YIL SONUNDA
Hizmetin ikinci aşaması ise yıl sonunda kullanıma sunulacak. Düzenlemenin devamında, emlak danışmanları ve yetki verilen kişiler, sözleşme hazırlama ve tarafların (taşınmaz sahibi ve kiracı) onayına sunma rolü ile sürece dahil olacak.
Sözleşmelerin e-Devlet üzerinden düzenlenmesine ilişkin çalışma, vatandaşların bu yöndeki uyuşmazlıkların çözülmesine ilişkin talepleri üzerine başlatılmıştı. Söz konusu hizmetle tüketicilerin kurumlara kira sözleşmelerini iletme yükünden kurtarılması amaçlanıyor. Ayrıca sözleşmeler aracılığıyla Türkiye Gayrimenkul Değer Haritası'nın oluşturulması için de veri temin edilmesi planlanıyor.
Bakan Şimşek, bu hizmetin tüm kesimler için fayda sağlayacağını, sözleşmelerin hızlı, kolay ve güvenilir şekilde yapabileceğini belirtmişti.