TBMM’ye sunuldu! 25 yaş üzeri araçlar için yeni düzenleme… ÖTV'siz ve KDV'siz olacak
Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne sunulan teklif 25 yaş ve üstü araç sahiplerini heyecanlandırdı. Sunulan teklife göre 25 yaşından büyük araçların trafikten çekilmesi amaçlanıyor. Teklifte hurda teşviki olarak ÖTV'siz araç satışı öngörüldü. Diğer bir teklifte ise şoför esnafının satın alacağı araçların hem ÖTV hem de KDV'den muaf tutulması talep edildi.
TÜRKİYE'DE ÜRETİLEN YENİ ARAÇLAR İÇİN ÖTV MUAFİYETİ
2019'dan bu yana hurda araç sahipleri için ÖTV indirimi uygulanmıyordu. Yeni teklif ile birlikte 25 yaş ve üzerindeki araçlarını geri dönüşüme verenlere bir defaya mahsus olmak üzere Türkiye'de üretilmiş yeni araçlar için Özel Tüketim Vergisi'nden muaf tutulması talep edildi. Bu yeni düzenlemede, yaşlı araçların ekonomiye kazandırılması, ithalatın azaltılması, çevre kirliliğinin önlenmesi ve enerji tasarrufuna katkı sağlaması hedeflendi.
25 YAŞINDAN BÜYÜK ARAÇLAR GERİ DÖNÜŞÜME KAZANDIRILACAK
Teklif gerekçesinde, TÜİK verilerine göre 2024 yılı itibarıyla Türkiye'deki araç sayısının 30 milyonu geçtiği, bu araçların yaş ortalamasının ise 14,5 olduğu ifade edildi. 21 yaşından büyük araçların, toplam araçların yüzde 25'ini oluşturduğu vurgulanarak, yaşlı araçların tamir ve bakım maliyetlerinin yüksekliği, çevreye zararları ve trafik güvenliği açısından tehlike oluşturduğu belirtildi. Bu çerçevede, 25 yaş üstü araçların geri dönüşüme kazandırılması, ekonomik ve çevresel fayda sağlayacak bir adım olarak değerlendiriliyor.
GEÇİMİNİ ARAÇLA SAĞLAYAN ESNAFA ÖTV - KDV MUAFİYETİ
TÜİK verilerine göre, Türkiye'de 6,5 milyonun üzerinde minibüs, otobüs, kamyonet ve kamyon gibi ticari araçlar bulunuyor. Ticari araç sahibi şoför esnafını desteklemeye yönelik hazırlanan başka bir kanun teklifinde, mevcut araçlarını yenileyen ve ticari faaliyetlerde kullanmak şartıyla yeni araç alacak şoförlere ÖTV ve KDV muafiyeti sağlanması önerildi. Buna göre, geçimini sadece bir araçla sağlayan esnafa muafiyetin tanınması, ticari araçların yenilenmesini ve taşımacılık faaliyetlerinin daha konforlu, güvenli şekilde devam etmesini kolaylaştıracak.
EKONOMİK ÖMRÜNÜ TAMAMLAMIŞ ARAÇLAR TRAFİKTEN ÇEKİLECEK
TBMM’ye sunulan teklifler arasında kaza veya doğal afet nedeniyle ağır hasar gören ve ekonomik ömrünü tamamlamış araçların tamir edilerek yeniden trafiğe çıkarılmasının yasaklanması da konuşuldu. Bu kurala aykırı hareket eden kişilere 500 bin Türk Lirası para cezası verilmesi teklif edildi. Düzenlemenin, hem trafik güvenliğini artırmayı hem de araçların güvenilirliğini sağlamayı hedefledi.
TBMM’de görüşülen tekliflerin hayata geçirilmesi durumunda, otomotiv sektörünün canlanması, çevreye duyarlı uygulamaların yaygınlaşması ve vatandaşların ulaşım güvenliğinin artırılması hedeflendi.