Daha önce çerezleri kaldıracağını açıklayan Google, bu planından geri adım attığını duyurdu. Google'ın aldığı bu karar hem kullanıcılar hem de reklam endüstrisi için ne anlama geliyor? Hepsinden önemlisi bu çerezler ne ve tam olarak hangi işe yarıyor?

KÜÇÜK KOD PARÇACIKLARI SATIN ALMAYA GÖTÜRÜYOR

Çerezler, web sitelerinin ziyaretçinin tarayıcısına gönderdiği küçük kod parçacıkları olarak tanımlanıyor. Bu kodlar, kişinin diğer siteleri ziyaret etmesi esnasında kullanıcının tarayıcısına yerleşiyor ve arka planda kullanıcının çevrimiçi aktivitelerini izliyor. Böylece kullanıcının ne tür ürünler satın aldığını takip ediyor. Sonrasında ona, ilgi alanı odaklı ürünler önerilmesini sağlıyor.

Dijital reklamcılık ekosistemi büyük ölçüde web sitelerinin üçüncü taraf çerezlerinden besleniyor. Reklam verenler, müşterileri hakkında bilgiler toplamak ve onlarına karşısına ilgi alanlarıyla çıkabilmek için bu çerezleri kullanıyor

Araştırma şirketi W3Techs'in verilerine göre, dünya çapındaki web sitelerinin yaklaşık yüzde 40.9'u, kullanıcılar hakkında veri toplamak için çerezleri kullanıyor.

Konuyu CNBC'ye yorumlayan hukuk şirketi Cripps'in ortağı Matthew Holman, üçüncü taraf çerezlerin çevrimiçi davranışsal reklamcılığın bel kemiği olduğunu söyledi:

"İnternetten yeni bir çift ayakkabı aradınız ve sadece beş dakika sonra favori sosyal medya platformunuzda aynı ayakkabının reklamını gördüyseniz, cevabı: üçüncü taraf çerezleridir."

Ancak çerezler, sadece kullanıcıların tarama alışkanlıklarını izleme yöntemi değil. Modern webin nasıl çalıştığının da önemli bir parçası. Çerezler kullanıcıların bir web sayfasından diğerine geçerken oturumlarının açık kalmasında kritik bir rol oynuyor.

Çerez kullanımının devam etmesi için kullanılan en güçlü argüman kolaylığı. Kullanıcıların internette gezinmesinin çerezler sayesinde daha kolay hale geldiği söyleniyor. Çünkü alışveriş için gösterilen reklamlar, kullanıcıların ilgi alanına hitap edecek şekilde verilebiliyor.

Öte yandan bazı açılardan, çerezler birçok kullanıcı için rahatsız edici hale geldi.

Avrupa'daki gizlilik düzenlemeleri, web sitelerinin kullanıcılara cihazlarında hangi çerezlerin saklanmasını istediklerini sormasını gerektiriyor.

GOOGLE'IN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Başlangıçta, Google çerezlere daha gizlilik odaklı bir alternatif sunmayı hedefledi.

Şirket, 2019'da kullanıcı gizliliğini korurken aynı zamanda içeriğin açık webde ücretsiz kalmasını sağlayacak bir çözüm bulmak amacıyla “Gizlilik Kum Havuzu” girişimini başlattı. Google, 2020 yılında ise kullanıcılar, yayıncılar ve reklam verenler için işe yarayan bir çözüm bulduğunda bu çerezlere olan desteği sona erdireceğini söyledi. Şirket, bu yeni alternatifin 2022 başlarında piyasaya sürüleceğini hedeflemişti.

Önerilerden biri, insanları benzer tarama davranışlarına dayalı olarak gruplara ayıracak olan “Kohortların Birleşik Öğrenimi” sistemiydi. Yani yalnızca “kohort kimlikleri” hedef alınacaktı, bireysel kullanıcı kimlikleri hedeflenmeyecekti.

Ancak şirket, reklamcılık endüstrisinden gelen geri bildirimleri gerekçe göstererek, bu çerezlerin aşamalı olarak kaldırılması için belirlenen zamanı birçok kez erteledi. Bu değişikliklerin uygulanması, potansiyel olarak daha az etkili reklam kampanyaları anlamına geliyordu.

Bu sorun, Google'ın şimdi üçüncü taraf çerezlerinin planlı olarak kaldırılmasını sona erdirmesinin ana nedenini de oluşturuyor.

"GOOGLE SEKTÖRÜN HAZIR OLMADIĞINI KABUL ETTİ"

Holman, Google'ın geri adımının pazarlama endüstrisinin bu değişime hazır olmadığını kabul etmesine dayandığına dikkat çekti:

"Ayrıca, tüketicilere daha fazla seçenek sunacak bir özelliği Chrome tarayıcısında geliştirebileceğine inanıyor."

Google, artık çerezleri tutmayı planladığını resmen duyurdu. Teknoloji devi, bunları değersizleştirmek yerine, kişilerin web tarayıcıları genelinde uygulanacak bilinçli bir seçim yapmalarını sağlayacak yeni bir deneyim tanıtacaklarını açıkladı. Şimdilik yeni çözümü düzenleyicilerle görüştüğünü söyleyen Google, yeni planı hayata geçirirken endüstriyle de iletişim halinde kalacağını söyledi.

Şimdilik, Google'ın hamlesi muhtemelen web ile olan etkileşiminizin daha çok aynı kalacağı anlamına geliyor.

Kullanıcılar, bir web sayfasının üstünde tüm çerezleri mi, yoksa yalnızca temel olanları mı kabul etmek istediklerini soran onay kutularını görmeye devam edecekler.

Bu durumun etkileri muhtemelen reklam verenler için daha büyük olacak. Çünkü reklam verenler kullanıcıları web genelinde izleyebilmekten elde ettiği değerli verileri almaya devam edecek.

DEĞİŞİKLİKLERDEN HERKES MEMNUN DEĞİL

İngiltere Bilgi Komiserliği Ofisi (ICO), Google'ın planlarını değiştirmesinden dolayı hayal kırıklığına uğradığını söyledi.

Düzenleyici, alternatif çerez önerilerinin kullanıcıların gizliliğini yeterince koruduğundan emin olmak ve çerezlere bağımlı olan işletmelere fazla zarar vermemek için Google ile yakından çalışmıştı.

ICO, Google'ın kararına endüstrinin nasıl tepki verdiğini izleyeceğini ve Google dahil tüm şirketler için sistematik uyumsuzluk tespit edildiğinde düzenleyici eylem düşüneceğini söyledi.