PIRIL CENNET / EKOLTV.COM.TR

Türkiye’deki medya organları, son dönemde Google Arama ve Keşfet platformlarında büyük bir görünürlük kaybı yaşadı. Bu kayıplar, özellikle haberciliğe dayanan siteleri olumsuz etkiledi. Birçok  haber sitesi, Google arama sonuçlarında gerileyen sıralamaları nedeniyle günlük ziyaretçi sayılarını kaybettiklerini belirtti. Hatta bu düşüş, reklam gelirleri açısından da büyük kayıplara yol açtı.

MEDYA KURULUŞLARINDAN SANSÜR İDDİASI

Medya kuruluşları, bu durumu “sansür” olarak tanımlıyor ve Google'ın algoritma güncellemelerinin, özellikle küçük medya organlarını hedef aldığını savunuyor. Google’ın son hamlesi, Türkiye’deki bazı haber siteleri tarafından yalnızca ticari bir kayıptan öte, ifade özgürlüğüne yönelik bir tehdit olarak görülüyor. 

“GEREKİRSE REKABET KURUMU İLE GÖRÜŞÜLECEK”

Geçtiğimiz günlerde Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, konuyla ilgili açıklamalarda bulunarak Google Türkiye ile bu konuyu bakanlık olarak yakından takip ettiklerini ve gerekirse Rekabet Kurumu ile süreci yürüteceklerini belirtti. CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu ise “Bu durum bağımsız medyayı zora sokuyor, halkın haber alma hakkını baltalıyor" diyerek konuyu TBMM gündemine taşıdı. 

ARAMA SONUÇLARINDA DA GERİLEME VAR

Birçok haber sitesi, Google Keşfet’teki içeriklerin daha az görünür olmasının yanı sıra, arama sonuçlarındaki sıralamalarda da benzer bir gerileme yaşandığını belirtiyor. Bazı yayınlar, bu değişikliklerin yalnızca bağımsız ve küçük çaplı siteleri hedef aldığını iddia ediyor.

ŞEFFAFLIK ÇAĞRISI

Bunun yanısıra gazeteciler ve medya kuruluşları, Google’ın algoritma değişikliklerini "daha adil ve şeffaf" bir şekilde uygulamaya çağrısında bulunmaya devam ediyor. Özellikle Türkiye’deki bağımsız medya kuruluşları, "Google’ın bu hamlesi, medyanın çeşitliliğini tehdit ediyor ve tekelleşmenin önünü açıyor" diyerek, hükümetin ve ilgili kurumların daha fazla düzenleme yapması gerektiğini belirtiyorlar.

GOOGLE: HERHANGİ BİR SİTEYİ HEDEF ALMIYORUZ

Tüm eleştiri oklarının hedefinde olan Google Türkiye ise Ekoltv.com.tr’den Pırıl Cennet’e yaşanan tartışmalara dair özel bir açıklama yaptı. Yetkililer, algoritma güncellemelerinin "yeni bir iyileştirme" olduğunu belirterek, herhangi bir sitenin hedef alınmadığını savundu. 

“ARAMA SONUÇLARINI MANİPÜLE ETMİYORUZ”

Yetkililer "Her yıl, kullanıcı deneyimini iyileştirmek için birçok güncelleme yapıyoruz. Bu değişiklikler, sadece daha kaliteli içerikleri ön plana çıkarmayı amaçlar ve belirli sitelere yönelik değildir. Arama sonuçlarını manipüle etmiyoruz ve hiçbir ideolojik görüşü desteklemek veya dezavantajlı hale getirmek için ürünlerimizi değiştirmiyoruz” ifadesinde bulundu.

“KÜRESEL BİR İYİLEŞTİRME”

Ayrıca, Google’ın "Keşfet" bölümünde yapılan güncellemelerin de kullanıcıların ilgilerine uygun içerikler sunmayı hedeflediği belirtilerek, bazen bazı sitelerin görünürlüğünün arttığı, bazılarının ise azaldığı ifade edildi. Google, bu tür değişikliklerin küresel bir iyileştirme olduğunu ve sadece Türkiye’yi hedef almadığını vurguladılar.

AÇIKLAMA YETERLİ OLACAK MI?

Google’ın algoritma güncellemesi, Türkiye’deki haber siteleri için yalnızca bir trafik kaybı meselesi olmaktan çok, sansür iddialarını ve bağımsız medyanın zor duruma düşmesini gündeme getirdi. Google, bu güncellemelerin yalnızca kullanıcı deneyimini iyileştirmeyi amaçladığını ve herhangi bir sansür uygulamadığını iddia ederken, haber siteleri bu açıklamayı kabul edecek mi ilerleyen günlerde göreceğiz.