Banka, AVM'ler, hava yolları, mobil uygulamalar ve dahası... Dünya, küresel çapta ciddi bir erişimle karşı karşıya. Microsoft bünyesinde akla gelebilecek tüm hizmetlerde erişim sorunu yaşanırken, milyonlarca kullanıcı uygulamalara erişemediğini veya bazı kesintiler yaşadığını bildirdi.

Dünya çapındaki Microsoft Windows kullanıcıları şu anda sistemlerinin aniden kapanmasına veya yeniden başlatılmasına neden olan "Mavi Ekran" (BSOD) hatasıyla karşılaşıyor. Giderek yaygınlaşan bu sorun siber saldırı iddialarını ortaya koyarken, teknoloji devlerinden kafalardaki soru işaretlerini giderecek resmi açıklama geldi.

SORUNUN KAYNAĞI CROWDSTRIKE

Küresel siber güvenlik firması CrowdStrike'ın veri tabanlarında yaptığı bir güncelleme, tüm sistemleri felç etti. Bu nedenle Windows işletim sistemini kullanan yüzlerce uygulama ve servisler devre dışı kaldı.

SİBER SALDIRI DEĞİL

Sorunun siber saldırı olduğu düşünülürken, durumun aslında öyle olmadığı açıklandı. CrowdStrike'ın hatalı güncellemesi nedeniyle Windows 'Mavi Ekran' hatası verdi. Dolayısıyla sistemlere erişilememesinin nedeni de bu güncellemeden kaynaklı.

MICROSOFT AÇIKLAMA YAPTI

Kesintler en çok Microsoft bünyesindeki hizmetleri etkilerken, ABD merkezli teknoloji devi bu sürece ilişkin açıklama yaptı.

Ndtv.com'un haberine göre Microsoft, sorunun ilk temel nedeninin Azure arka uç iş yüklerinin bir kısmında meydana gelen "yapılandırma değişikliği" olduğunu söyledi.

ABD merkezli şirket, bunun depolama ve hesaplama kaynakları arasında kesintiye yol açtığını ve bu bağlantılara bağımlı olan alt akış Microsoft 365 hizmetlerini etkileyen bağlantı arızalarına neden olduğunu belirtti. Peki etkilenen uygulama ve platformlar neler?

ETKİLENEN MICROSOFT HİZMETLERİ

Microsoft, etkilenen hizmetlerin şunlar olduğunu söyledi:

- PowerBI: Etkiyi ele alırken kullanıcılar hizmetlerinin salt okunur modda olduğunu fark edebilir.

- Microsoft Fabric: Etkiyi ele alırken kullanıcılar hizmetlerinin salt okunur modda olduğunu fark edebilir.

- Microsoft Teams: Kullanıcılar, varlık, grup sohbetleri ve kullanıcı kaydı gibi Microsoft Teams işlevlerinden yararlanamayabilir.

- Microsoft 365 yönetim merkezi: Yöneticiler zaman zaman Microsoft 365 yönetim merkezine erişemeyebilir ve erişilebilir olması durumunda herhangi bir işlem gecikebilir.

- Microsoft Purview: Kullanıcılar, Microsoft Purview'da işlenen olaylarda gecikme görecekler.

- Viva Engage: Kullanıcılar Viva Engage'e erişim sağlayamayabilir.

KURTARILAN MICROSOFT HİZMETLERİ

- Microsoft Defender: Kullanıcılar Microsoft Defender portalına ara sıra erişemeyebilir. Ayrıca, kullanıcılar yeni tespitler bildirirken iki saate kadar gecikmeler fark edebilir.

- Microsoft Defender for Endpoint: Yöneticiler ve kullanıcılar, Uyarılar sayfasında Uyarılar'ı açtıklarında API isteklerinin başarısız olduğunu ve hatalarla karşılaştığını fark edebilir.

- Microsoft Intune: Kullanıcılar cihaz girişi, senkronizasyonu ve cihaz kaydı konusunda hatalar yaşayabilir.

- Microsoft OneNote: Kullanıcılar içerikleri senkronize edemeyebilir, not defterlerini senkronize etmede gecikmeler yaşayabilir veya not defterlerini açamayabilir.

- OneDrive İş: Kullanıcılar OneDrive İş içeriğine erişemeyebilir.

- SharePoint Online: Kullanıcılar SharePoint Online sitelerine erişemeyebilir.

- Windows 365: Yöneticiler mevcut Bulut Bilgisayarlarını yönetemeyebilir veya yeni Bulut Bilgisayarları sağlayamayabilir. Etkilenen bölgedeki son kullanıcılar Bulut Bilgisayarlarına erişemeyebilir.