Dünyanın önde gelen elektrikli otomobil üreticilerinden BYD, Türkiye'ye yaptığı 1 milyar dolarlık yatırım anlaşmasıyla önemli bir adım attı.


BYD'nin Manisa'da gerçekleştireceği üretimle birlikte hem Türkiye hem de Çinli firma önemli bir adım atmış olacak. Taraflar için bu iş birliği önemli bir kilometre taşı olarak değerlendirilirken, Türkiye'de faaliyet gösteren başka bir Çinli marka ise pazardan çekileceğini duyurdu.


HOZON NETA TÜRKİYE PAZARINDAN ÇEKİLİYOR


Kasım 2023’te Türkiye pazarına iddialı hedeflerle giren Çinli elektrikli araç üreticisi Hozon Neta, Türkiye’deki satış faaliyetlerini durdurdu. Hürriyet'te yer alan habere göre, İstanbul Kağıthane’de bulunan showroom’unu boşaltan markanın internet sitesindeki irtibat telefonları da artık çalmıyor. Hozon Neta markasını Türkiye’ye getiren GRS Automobility şirketi çalışanlarının önemli bir bölümünü de işten çıkarıldı. Bu arada, GRS Automobility’nin distribütörlüğünü üstlendiği diğer bir marka Hollandalı Carver da iflasını açıkladı.


Çinli otomobiş şirketi, geçtiğimiz yıl 420 km menzilli Neta U modelini satışa sunmuştu. 2024’ün ilk çeyreğinde Neta Aya ve Neta GT, 2025 yılında ise Neta S’in satışına başlayacağını belirtirken, bu yıl için en az 12 showroom açmayı planladıklarını açıklamıştı. Ancak, satışa başladıktan hemen sonra Ticaret Bakanlığı, Çin’den ithal edilecek elektrikli araçlar için tüketiciyi korumaya yönelik yeni şartlar getirmişti. Bu şartlar arasında 7 bölgede 20 servisin ithalatçı firma tarafından bizzat kurulma zorunluluğu da bulunuyordu. Bu kararın ardından birçok aracı gümrükte takılan Hozon Neta, sadece yeni düzenlemeden önce Türkiye’ye sokabildiği 53 adet elektrikli otomobil için satış gösterdi.


Öte yandan bakanlığın aldığı tüketicileri korumaya yönelik “Bazı Elektrikli Araçların İthaline İlişkin Tebliğ” 29 Aralık itibarıyla yürürlüğe girmişti. Karar özetle, “Çin’den bir elektrikli araç markası buldum, bunu getirip Türkiye’de satarım” dönemini bitirdi. Bu kararın ardından finansal yapısı güçlü olmayan ve elektrikli araç dışında alternatif motorlu aracı bulunmayan Çinli markaların Türkiye’deki faaliyetlerinin zora girmesi bekleniyordu. Böylece karardan ilk etkilenen marka Hozon Neta oldu. Bu gelişmeler sonucunda, Türkiye otomotiv pazarındaki Çinli marka sayısı 10’a geriledi. Kağıthane’deki GRS Automobility showroom’u boşaltıldı.