ÖTV muafiyeti hurda teşviki araçlar ile ilgili kanun teklifi için gözler TBMM’ye çevrildi. Hurda teşvikinin gündeme gelmesiyle, 25 yaş üstü araçlara yönelik talep de patladı. 1 ay öncesine kadar 50 bin liraya dahi satılamayan hurda araçlar, şimdi 100-150 bin liraya gidiyor. Hurda teşviki ve ÖTV indirimi muafiyetine yönelik gelişmeler araç sahipleri tarafından dört gözle bekleniyor. Sıfır araç sahibi olmak isteyenler, konuya ilişkin resmi açıklama yapılıp yapılmadığını merak ediyor. İddiaya göre düzenleme, 12 araç modelini kapsıyor. ÖTV’siz araç sahibi olabilmek için hangi şartları sağlamak gerektiği de araştırılıyor. Peki, Hurda teşvik yasası ne zaman Meclis’ten geçecek?
ÖTV’SİZ HURDA TEŞVİKİ ARAÇLAR LİSTESİ ŞUBAT 2025
ÖTV’siz hurda teşviki yasası çıkması halinde, elinde hurda aracı olanlar 300 bin-800 bin lira arasında ÖTV indiriminden faydalanabilecek. Örneğin 2 milyon liralık 1600 cm3 motor hacmini aşmayan, ÖTV dilimi yüzde 80’e giren araçlarda 772 bin lira kazanç sağlanacak.
Hurda araç teşvikiyle yerlilik oranı yüzde 40 ve üzerinde olan araçlar dikkate alınacak. Teklifin yasalaşması durumunda, 6 farklı markanın 12 modeli kapsam dahiline girecek. İşte o modeller:
Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Tourneo Custom, Ford E-Transit, Ford Transit, Fiat Fiorino, Fiat Egea Cross, Fiat Egea ve VW Transporter.
HURDA TEŞVİK YASASI NE ZAMAN MECLİS’TEN GEÇECEK?
Hurda araç teşvik yasası ile 25 yaş ve üstü olan taşıtlar yenilenecek ve ekonomiye kazandırılacak. Bu yasa ile ithalatın azaltılması, akaryakıt israfının önüne geçilmesi ve çevre kirliliğinin önlenmesi amaçlanıyor.
Gerekçe olarak şu açıklama yapıldı:
"TÜİK verilerine göre 2023 yılı sonu itibarıyla Türkiye'de trafiğe kayıtlı araç sayısı 28 milyon 740 bin 492 adet olarak açıklanmış, bu sayı 2024 yılının Ağustos ayında 30 milyonu aşmıştır. Yine TÜİK'e göre Türkiye'de trafiğe kaydı bulunan araçların yaş ortalaması ise 14,5 olarak hesaplanmıştır. Araç sayısının yüzde 25'lik kısmı ise 21 yaşından büyük taşıtlardan oluşmaktadır.
Yaşı büyük araçlar, tamir, bakım masrafları açısından külfet oluştururken diğer yandan trafikte de mal ve can kaybına sebep olacak şekilde tehlike arz edebilmektedirler. Ayrıca hem çevreye hem de ekonomiye zarar vermektedirler. Bu anlamda 25 yaşından büyük araçların geri dönüşüme verilmesi, ekonomik, çevre kirliliği, ulaşım güvenliği açısından ehemmiyet arz etmektedir.
25 yaş ve daha büyük araçların geri dönüşüme verilmesini teşvik amacıyla araçlarını geri dönüşüme verenlerin bir defalığa mahsus olmak üzere Türkiye'de üretilmiş olmak kaydıyla alacakları yeni araçların Özel Tüketim Vergisinden muaf tutulması bu kapsamda önemli bir gelişme olacaktır."
Teklif kabul edilirse vatandaşlar eski araçlarını hurdaya çıkaracak ve ÖTV ödemeden sıfır km araç sahibi olabilecek. Düzenleme 25 yaş araç sahiplerini ilgilendiriyor ve 3 milyondan fazla kişiyi kapsıyor.
Söz konusu teşvik yalnızca tek sefere mahsus hak tanıyor.
Milliyetçi Hareket Partisi Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir ve Kırıkkale Milletvekili Halil Öztürk geçtiğimiz aylarda Özel Tüketim Vergisi kanununda değişiklik yapılmasına ilişkin kanun teklifini Meclis’e sunmuştu. Kanun teklifinin TBMM'de görüşülmesi bekliyor.