Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Kasım ayı üretici ve market fiyatları hakkında yazılı açıklamada bulundu. TZOB Genel Başkanı Bayraktar, marketlerde limonun 3,5 kat, patatesin ve kuru kayısının 3 kat, havuç ve Antep fıstığının 2,9 kat fazlaya satıldığına dikkat çekti.
EN FAZLA FİYAT FARKI LİMONDA OLDU
TZOB Genel Başkanı Bayraktar Kasım’da üretici ve market arasındaki en fazla fiyat farkının yüzde 253,7 ile limonda görüldüğüne işaret etti. Patatesin ise yüzde 204,9 olduğunu vurgulayan Bayraktar kuru kayısının 197,4, havucun193,1 ve Antep fıstığının 188,7 olduğunu dile getirdi.
MARKETTE FİYATI EN FAZLA DÜŞEN PORTAKAL
Market ve üretici fiyatlarını karşılaştırmalı olarak açıklayan TZOB Genel Başkanı Bayraktar, "Üreticide 8 lira 25 kuruş olan limon 29 lira 18 kuruşa, 6 lira 13 kuruş olan patates 18 lira 69 kuruşa, 135 lira olan kuru kayısı 401 lira 52 kuruşa,11 lira 50 kuruş olan havuç 33 lira 71 kuruşa, 240 lira olan Antep fıstığı 693 liraya markette satıldı. Kasımda fiyatı en fazla artan ürün markette patlıcan, üreticide ise karnabahar olurken, fiyatı en fazla düşen ürün ise markette portakal, üreticide limon oldu" dedi.
MARKETTE FİYATI EN FAZLA ARTAN PATLICAN OLDU
Kasım ayında markette 42 ürünün 38'inde fiyat artışı, 4'ünde fiyat düşüşü olduğunu kaydeden TZOB Genel Başkanı, markette fiyatı en fazla artan ürünün yüzde 69,2 ile patlıcan olduğunu belirtti. Bayraktar, patlıcandaki fiyat artışını yüzde 47,5 ile domatesin, yüzde 42,3 ile kuru soğanın, yüzde 39,4 ile karnabaharın takip ettiğine dikkati çekerek, markette fiyatı en fazla azalan ürünün ise yüzde 17,2 ile portakal olduğunu ve bu ürünü yüzde 4,4 ile limonun, yüzde 3,2 ile tavuk etinin izlediğini ifade etti.
ÜRETİCİ DE EN ÇOK FİYAT ARTIŞI KARNABAHARDA YAŞANDI
Kasım’da üreticide 34 ürünün 20'sinde fiyat artışı olurken 7'sinde fiyat düşüşü görüldüğüne işaret eden Bayraktar, 7 üründe ise fiyat değişimi olmadığına dikkat çekti. Bayraktar, üreticide en çok fiyat düşüşünün yüzde 17,5 ile limonda görüldüğünü vurgulayarak, "Limondaki fiyat düşüşünü yüzde 15,1 ile kabak, yüzde 10,8 ile zeytinyağı, yüzde 4,2 ile havuç izledi. Üreticide en çok fiyat artışı yüzde 153,4 ile karnabaharda görüldü. Karnabahardaki fiyat artışını yüzde 113,8 ile beyaz lahana, yüzde 100 ile patlıcan ve kuru soğan izledi" dedi.
ZEYTİNYAĞI TALEBİNDE AZALMA
Zeytinyağı piyasasında durgunluk görüldüğüne ve talepteki azalma nedeniyle fiyat düşüşü yaşandığını belirten Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, şunları ifade etti:
"Arzdaki azalış lahana fiyatlarında artışa neden oldu. Patlıcandaki fiyat artışının nedeni tarladan sera üretimine geçişte yaşanan arz düşüşünden kaynaklandı. Soğan ve patates depoya alındı. İşçilik maliyetleri ve depo maliyetleri üzerine eklendiği için fiyatı arttı. Limonda ve kabakta fiyat düşüşünün sebebi arz artışıdır. Arzın düşmesi ve talebin artması üreticide karnabahar fiyatının yükselmesine sebep oldu"