Türkiye’de e-ticaret sektörü, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 1 Ocak 2025’te yürürlüğe girmesi planlanan stopaj vergisi taslağıyla sarsılmış durumda. E-ticaret işletmelerinin yüzde 76’sını oluşturan yaklaşık 425 bin küçük işletmenin bu vergiden ciddi şekilde etkileneceği ifade ediliyor.
KOBİ'LER İÇİN AĞIR YÜK
Konu ile ilgili ekoltv.com.tr'ye özel açıklamalar yapan Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Talha Özger, bu düzenlemenin özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeler için ağır bir mali yük yaratacağını söyledi. Başkan Özger, "E-ticaret, KOBİ’ler için önemli bir hayatta kalma aracıdır. Bu vergi, sektörün büyümesini durdurup kayıt dışılığı teşvik edecektir," dedi. Ayrıca e-ticaretin yalnızca işletmeleri değil, kurye, kargo, yazılım ve ödeme sistemleri gibi birçok alt sektörü de etkileyerek istihdamda daralmaya yol açabileceği vurgulanıyor.
YENİ BİR KDV ETKİSİ OLACAK
Talha Özger, brüt satışlar üzerinden alınacak bu tür bir verginin ekonomi gerçeklerine uygun olmadığını ve yeni bir KDV yükü gibi değerlendirilebileceğini ifade etti. Özger, bu uygulamanın fiyat artışlarına yol açarak tüketici ve üreticilere zarar vereceğini, özellikle orta gelir grubundaki tüketicilerin ve KOBİ’lerin mali yüklerini artıracağını belirtti.
E-TİCARETİN GELECEĞİ
Ticaret Bakanlığı’nın 2023 raporuna göre Türkiye’de e-ticaret hacmi 2023’te yüzde 115 artışla 1,85 trilyon TL’ye ulaştı. Ancak sektör temsilcileri, stopaj vergisinin bu büyüme ivmesini yavaşlatacağı ve KOBİ’leri zor durumda bırakacağı konusunda hemfikir.
STOPAJ VERGİSİ NEDİR? KİMLERİ KAPSIYOR?
Taslağa göre, şahıs şirketlerinden yüzde 15, anonim ve limited şirketlerden yüzde 25 oranında satış bedelinden peşin kesinti yapılacak. Bu kesintiler doğrudan vergi dairelerine yatırılacak. Vergi mükellefi olmayan satıcılar ise stopaj vergisinden muaf tutulacak. Ancak sektör temsilcileri, bu durumun kayıt dışılığı artıracağı ve enflasyonu olumsuz etkileyeceği konusunda uyarılarda bulunuyor.